Dotyczy: wniosku o utworzenie Białogórskiego Parku Krajobrazowego

 Nasz znak: NK-I.40.27.2023.AHor 

Sprawę prowadzi: Adrian (...) 

Telefon: 95 (..)

Pan Adam Fularz (..)

Dotyczy: wniosku o utworzenie Białogórskiego Parku Krajobrazowego 

W odpowiedzi na Pana skargę na odmowę czy bezczynność Sejmik Województwa Lubuskiego w sprawie utworzenia Białogórskiego Park Krajobrazowy na wzniesieniu Biała Góra i okolicy z dnia 15 marca 2023 r., która został przekazana Wojewodzie Lubuskiemu przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Zielonej Górze w dniu 25 kwietnia 2023 r., wyjaśniam, co następuje. Po otrzymaniu Pana pisma organ nadzoru, działając na podstawie art. 80 ustawy o samorządzie województwa1 , zwrócił się do Marszałek Województwa Lubuskiego o przesłanie o przesłanie kopii wszelkiej korespondencji, w tym także elektronicznej, pomiędzy Panem Adamem Fularzem a Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego w przedmiotowej sprawie, a także o udzielenie informacji czy jest rozważana obecnie możliwość utworzenia Białogórskiego Parku Krajobrazowego na wzniesieniu Biała Góra i okolicy oraz czy są prowadzone jakiekolwiek prace w tej sprawie. 

W odpowiedzi Zastępca Dyrektora Departamentu Departament Rolnictwa, Zasobów Naturalnych, Rybactwa i Rozwoju Wsi Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego wyjaśnił, że w dniu 9 października 2017 roku do Urzędu Marszałkowskiego wpłynął e-mail Pana Adama Fularza z wnioskiem o utworzenie Parku Krajobrazowego lub Narodowego o nazwie Biała Góra. W pierwszej kolejności Organ podjął czynności przygotowawcze polegające na kwalifikacji pisma, analizy przedłożonej dokumentacji oraz zebraniu wyjaśnień. Ustalono, że z uwagi na charakter przyrodniczy wniosku, w celu prawidłowego rozpatrzenia sprawy należy zasięgnąć opinii wojewódzkiej jednostki samorządowej, jaką jest Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Lubuskiego (ZPKWL).

Pismem z dnia 12 października 2017 roku znak: DW.II.7121.21.2017 wystąpiono do ZPWKL z prośbą o rozpoznanie przedmiotowego tematu oraz przedstawienie wniosków o zasadność uwzględnienia petycji o powołaniu przez Sejmik Województwa Lubuskiego Białogórskiego Parku Krajobrazowego na wzniesieniu Biała Góra. Po zasięgnięciu opinii ZPKWL, petycję zakwalifikowano, jako wniosek o utworzenie nowej formy ochrony przyrody, do rozpatrzenia w ramach prac nad audytem krajobrazowym województwa lubuskiego, a następnie pismem z dnia 6 lutego 2018 r. udzielono odpowiedzi Panu Fularzowi. 

Wyjaśniono również, że w Departamencie Rolnictwa, Zasobów Naturalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, toczą się prace planistyczne polegające na opracowaniu projektu Audytu krajobrazowego województwa lubuskiego, w ramach których przystąpiono do realizacji kolejnego etapu, jakim jest wskazanie rekomendacji i wniosków dotyczących kształtowania i ochrony krajobrazów, w szczególności poprzez określenie obszarów, które powinny zostać objęte formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 (parki krajobrazowe), pkt 4 (obszary chronionego krajobrazu) i pkt 9 (zespół przyrodniczo-krajobrazowy) ustawy o ochronie przyrody2 . Na przedmiotowym etapie, do rozpatrzenia jest ok 21 wniosków od osób prywatnych oraz instytucji zainteresowanych zmianami w zakresie form ochrony przyrody, które wpłynęły w okresie od 2017 do 31 marca 2023 roku. Z uwagi na konieczność ich pogłębionej analizy, a co za tym idzie wydatkowania środków publicznych, wnioski zostały zakwalifikowane do rozpatrzenia na etapie opracowania projektu Audytu krajobrazowego województwa Lubuskiego. 

W celu realizacji powyższego, w dniu 17 kwietnia 2023 roku, podpisano umowę nr 4537/DW.II/2023 na wykonanie opracowania pn.: "Weryfikacja obszarów chronionego krajobrazu i parków krajobrazowych województwa lubuskiego pod kątem powiększenia, zmniejszenia, likwidacji, utworzenia nowych obiektów oraz analiza konieczności wprowadzenia zmian w obowiązujących zakazach”, z terminem realizacji do 31 sierpnia 2023 r. W dalszej części wyjaśnień wskazano, że „Z punktu widzenia zainteresowanych, okres od 2017 roku jest długim czasem oczekiwania na rezultaty. Jednak tak długi czas oczekiwania wynika przede wszystkim z braku podstaw prawnych do podjęcia przez tut. Urząd działań, a tym samym wydatkowania środków, nie tylko na utworzenie formy ochrony przyrody, ale jej utrzymanie oraz nadzorowanie. Należy mieć na uwadze, że obowiązek opracowania audytu krajobrazowego został wprowadzony ustawą z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz. U. poz. 774 z późn. zm.), a Zarząd Województwa Lubuskiego Uchwałą nr 212/2905/17 z dnia 12 września 2017 r. przystąpił do sporządzenia projektu „Audytu krajobrazowego województwa lubuskiego”, jednakże do dnia 15 marca 2019 r. brak było przyjętej i jasnej metodologii w sprawie sporządzania audytów krajobrazowych.

Ponieważ Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2019 r. w sprawie sporządzania audytów krajobrazowych (Dz. U. poz. 394 z późn. zm.) określa: - stosowaną przy sporządzaniu audytów krajobrazowych klasyfikację krajobrazów opracowaną w oparciu w szczególności o takie kryteria jak charakter dominujących w krajobrazie czynników, rzeźba terenu i pokrycie terenu; - sposób oceny zidentyfikowanych krajobrazów oraz wskazywania krajobrazów priorytetowych; - sposób uwzględnienia w audycie krajobrazowym obiektów, w tym krajobrazów, wpisanych na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, obszarów Sieci Rezerwatów Biosfery UNESCO (MaB), parków narodowych, rezerwatów i innych form ochrony przyrody wskazanych w art. 6 ust. 1 pkt 1-9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2018 r. poz. 1614, 2244 i 2340), obiektów wskazanych w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2018 r. poz. 2067 i 2245); - szczegółowy zakres i metodologię audytu krajobrazowego. Organ nie miał podstaw prawnych, jak wspomniano powyżej, do podejmowania działań w zakresie opracowania elementów audytu krajobrazowego. 

Projekt przedmiotowego dokumentu planuje się opracować do końca 2023 roku. Po przyjęciu projektu przez Zarząd Województwa Lubuskiego poddany zostanie procedurze uzgodnień formalno-prawnych oraz konsultacjom społecznym. Ewentualne zmiany w zakresie form ochrony przyrody będą mogły być dokonywane po przyjęciu Audytu krajobrazowego województwa lubuskiego przez Sejmik Województwa Lubuskiego”. Ponadto wskazano, że korespondencję w przedmiotowej sprawie w roku 2020 prowadził Pan również z Zespołem Parków Krajobrazowych Województwa Lubuskiego, na co przedstawiono stosowne wydruki wiadomości mailowych. Natomiast po wpłynięciu skargi – pisma przedsądowego przed złożeniem pozwu z dnia 15 marca 2023 r. oraz wniosku z dnia 14 kwietnia 2023 r. Departament Rolnictwa, Zasobów Naturalnych i Rozwoju Wsi Urzędu Marszałkowskiego poinformował Pana na jakim etapie jest postępowanie o utworzeniu Parku Krajobrazowego na szczycie Białej Góry. 

Należy również wskazać, że zgodnie z art. 16 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody utworzenie parku krajobrazowego lub powiększenie jego obszaru następuje w drodze uchwały sejmiku województwa, która określa jego nazwę, obszar, przebieg granicy i otulinę, jeżeli została wyznaczona, szczególne cele ochrony oraz zakazy właściwe dla danego parku krajobrazowego lub jego części, wybrane spośród zakazów, o których mowa w art. 17 ust. 1, wynikające z potrzeb jego ochrony. Stosownie natomiast do art. 16 ust. 4d przedmiotowej ustawy utworzenie parku krajobrazowego lub powiększenie jego obszaru może nastąpić również na wniosek rady gminy, na obszarze której park krajobrazowy miałby być utworzony lub powiększony. Jak wyjaśnił Krzysztof Gruszecki w: Ustawa o ochronie przyrody. Komentarz, wyd. V (system LEX) „W stanie prawnym obowiązującym przed wejściem w życie komentowanej ustawy nie wskazywano, z czyjej inicjatywy może dojść do utworzenia lub powiększenia parku krajobrazowego. Przez to w tym zakresie występowała dość duża dowolność, a decydującą rolę odgrywał tu sejmik województwa, który mógł się kierować propozycjami innych podmiotów, ale była to jedynie jego dobra wola. 

Dlatego też nowela z 24.04.2015 r. dodała ust. 4d do art. 16 u.o.p., przyznający w tym zakresie inicjatywę radzie gminy, na terenie której park krajobrazowy miałby się znajdować. Jednocześnie w ust. 4e tego przepisu określono, w jakim terminie wniosek ten powinien być rozpatrzony”. Z przepisów tych wynika, że formalną inicjatywę w sprawie utworzenia parku krajobrazowego posiada jedynie sejmik województwa oraz rada gminy, na obszarze której park krajobrazowy miałby być utworzony. Wnioski innych podmiotów w sprawie utworzenia parku krajobrazowego stanowią jedynie propozycję, petycję i z punktu widzenia formalnego nie rodzą obowiązku rozpatrzenia takiego wniosku przez sejmik województwa. W związku z tym w ocenie organu nadzoru, w sprawie Pana wniosku o powołanie Białogórskiego Parku Krajobrazowego, Sejmik Województwa Lubuskiego nie dopuścił się bezczynności. Mając powyższe na uwadze, Pana skarga z dnia 15 marca 2023 r. jest bezzasadna.

 Podstawa prawna: 

1 ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2094, z późn. zm.)., 2 ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916, z późn. zm.). 

Klauzula informacyjna Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej Rozporządzenie) informujemy, że: 1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Wojewoda Lubuski. Siedzibą Wojewody Lubuskiego jest Lubuski Urząd Wojewódzki w Gorzowie Wielkopolskim ul. Jagiellończyka 8,66-400 Gorzów Wielkopolski. 2. W sprawach związanych z danymi osobowymi kontaktuj się z Inspektorem ochrony danych poprzez adres e-mail: iod@lubuskie.uw.gov.pl lub korespondencyjnie na adres wskazany w pkt.1. 3. Twoje dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji czynności urzędowych tj.: a. wypełniania obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze w związku z realizowaniem zadań przez Lubuski Urząd Wojewódzki w Gorzowie Wielkopolskim na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c Rozporządzenia; b. wykonywania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej Administratorowi w związku z realizowaniem zadań przez Lubuski Urząd Wojewódzki w Gorzowie Wielkopolskim na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e Rozporządzenia; 4. W związku z przetwarzaniem danych w celu wskazanym powyżej, Twoje dane osobowe mogą być udostępniane innym odbiorcom lub kategoriom odbiorców. Odbiorcami danych mogą być: a. podmioty upoważnione do odbioru Twoich danych osobowych na podstawie odpowiednich przepisów prawa; b. podmioty, które przetwarzają Twoje dane osobowe w imieniu Administratora, na podstawie zawartej umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych (tzw. podmioty przetwarzające). 5. Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji wskazanego w pkt 3 celu przetwarzania, w tym również obowiązku archiwizacyjnego wynikającego z przepisów prawa. 6. W związku z przetwarzaniem przez Administratora danych osobowych przysługuje Ci: a. prawo dostępu do treści danych, na podstawie art. 15 Rozporządzenia; b. prawo do sprostowania danych, na podstawie art. 16 Rozporządzenia; c. prawo do usunięcia danych, na podstawie art. 17 Rozporządzenia; d. prawo do ograniczenia przetwarzania danych, na podstawie art. 18 Rozporządzenia; e. prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, na podstawie art. 21 Rozporządzenia. 7. W przypadku, w którym przetwarzanie Twoich danych odbywa się na podstawie zgody (tj. art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia), przysługuje Ci prawo do cofnięcia jej w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. 8. Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia. 9. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest warunkiem prowadzenia sprawy w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim w Gorzowie Wielkopolskim. Przy czym podanie danych jest: a. obowiązkowe, jeżeli tak zostało to określone w przepisach prawa; b. dobrowolne, jeżeli odbywa się na podstawie Twojej zgody lub ma na celu zawarcie umowy. Konsekwencją niepodania danych będzie brak możliwość realizacji czynności urzędowych lub niezawarcie umowy. 10. Twoje dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania. 

Z up. WOJEWODY LUBUSKIEGO Paweł Witt Dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli

Komentarze