Kronika Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost: Od wojskowych początków do cywilnej przyszłości

 

Zaświatanie Skrzydeł: Od wojskowej przeszłości do cywilnego otwarcia

Historia Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost jest opowieścią o transformacji. Pierwotnie służący celom wojskowym, port lotniczy zaczął nowy rozdział jako cywilny węzeł komunikacyjny dzięki ustawie z 2008 roku, która umożliwiła samorządowi województwa przejęcie obiektu od Skarbu Państwa. Symboliczne otwarcie miało miejsce 23 czerwca 1977 roku, kiedy to pierwszy samolot PLL LOT przywiózł gości na uroczystości inauguracyjne. Już następnego dnia rozpoczęto regularne rejsy, łączące Zieloną Górę z Warszawą przez Poznań, otwierając region na nowe możliwości rozwoju i integracji z resztą kraju.

Loty PLL LOT: Rozkwit i zawieszenie

W latach 1977-1990 port lotniczy Babimost był sceną intensywnej aktywności lotniczej. Samoloty AN-24 latały do Zielonej Góry, obsługując trasy przez Poznań i Bydgoszcz. Stan wojenny przerwał te operacje, ale już w lipcu 1982 roku połączenia zostały wznowione. Później, między 1991 a 2001, nastąpiła przerwa w działalności, by ostatecznie w 2001 roku przywrócić połączenia z Poznaniem. Rola Eurolotu i późniejszych przewoźników, takich jak Jet Air i Sprintair, podkreśla ciągłą ewolucję oferty i adaptację przewoźników tego portu do zmieniających się warunków rynkowych.

Przejęcie i inwestycje samorządu województwa

Kluczowym momentem dla portu był 27 maja 2010 roku, kiedy to województwo lubuskie oficjalnie przejęło lotnisko. Zobowiązanie do prowadzenia lotniska przez 30 lat z możliwością operacji wojskowych oraz ciężar inwestycyjny podjęty przez samorząd stanowiły kamień milowy w historii portu. Realizacja projektów inwestycyjnych, w tym instalacja systemu ILS, budowa strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, a także modernizacja infrastruktury nawigacyjnej i energetycznej, pochłonęły ponad 16 mln zł, co poświadcza determinację województwa w rozwijaniu portu.

Wyzwania i perspektywy

Współczesna historia portu lotniczego Zielona Góra-Babimost rysuje obraz placówki, która mimo przeszkód historycznych i logistycznych, dąży do zapewnienia regionowi dostępu do globalnej sieci transportowej. Obecne działania, w tym budowa nowego terminalu, mają na celu dalsze zwiększenie możliwości portu, zarówno w obszarze lotów pasażerskich, jak i cargo.

W kontekście dalszego rozwoju, propozycja budowy połączenia kolejowego do portu, wzorowana na rozwiązaniach z innych polskich miast, wskazuje na potrzebę integracji transportowej, która umożliwiłaby łatwiejszy dostęp do portu i zwiększyła jego atrakcyjność dla pasażerów i przewoźników. Dyskusje na temat możliwości realizacji takiego projektu, w tym z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., otwierają nowe horyzonty dla portu, który, mając za sobą bogatą historię, ma jeszcze jakieś szanse na rynku

opr. SztucznaIntlig.

Komentarze