Pytania i odpowiedzi w sprawie portu lotniczego Babimost

Dlaczego władze samorządowe nie starają się pozyskać przewoźników którzy zarobiliby opłatami lotniskowymi na pokrycie deficytu portu lotniczego? Jest to ok. 5 mln PLN rocznie. Jakie zadania ma spółka "Lotnisko Zielona Góra/Babimost"?

Fot. nowy terminal portu

Okazuje się że lepsze sukcesy maja porty lotnicze które dopiero uruchomiono. Na przykład port lotniczy Radom pozyskał przewoźnika Air Baltic, firmę znaną z obsługi małych i bardzo małych portów lotniczych w Europie Północnej. Linia z sukcesem obsługuje połączenia do miastu kilkunastotysięcznych.

Spółka opiera się na biznesplanach i analizach przygotowywanych przez firmy doradcze niewyspecjalizowane w tematyce lotniczej, na przykład swego czasu prezentowano opracowanie firmy doradczej, która robiąc analizę ruchu cargo dla portu lotniczego w Babimoście w ogóle pominęła rynek niemiecki, a port wszak leży nieopodal polskiej granicy zachodniej.

Przed dekadą pytałem firmy Ryanair o opinię o porcie lotniczym w Zielonej Górze, była ona pozytywna, linia była zainteresowana tym portem, ale Przedsiębiorstwo Państwowe "PPL" nie było zainteresowane tą ofertą, zresztą firma ta twierdzi że nie będzie obsługiwać przewoźników niskokosztowych w tym porcie.  Powodem miały być ograniczenia techniczne, mimo że linie Ryanair operują ze znacznie mniejszych portów w kilkunastotysięcznych miejscowościach.

Odpowiedzi:

Zgadzamy się z Panem, że z końcem roku 2015 kończy się umowa z przewoźnikiem lotniczym SprintAir S.A.

Nie możemy się jednak zgodzić z Pana zarzutem na temat rozmów samorządu z przewoźnikami lotniczymi. Na jakiej podstawie twierdzi Pan, że władze samorządowe nie starają się pozyskać przewoźników lotniczych?

W sprawie zadań spółki „Lotnisko Zielona Góra/Babimost sp. z o.o. w Zielonej Górze” uprzejmie prosimy kontaktować się ze spółką „Lotnisko”. Jest ona samodzielnym podmiotem gospodarczym i chętnie odpowie na Pana pytania.

Czy słusznym jest Pana twierdzenie, że nowo otwarte porty lotnicze mają większe sukcesy niż port lotniczy Zielona Góra/Babimost? Prosimy o podanie nazw tych portów.

Port lotniczy Radom nie odnotował jeszcze spektakularnego sukcesu, jakim jest start i lądowanie samolotu regularnego przewoźnika lotniczego. Proszę wziąć pod uwagę środki finansowe jakie poniósł port lotniczy Radom i porównać je do nakładów jakie zostały poniesione w porcie lotniczym Zielona Góra/Babimost.

Port lotniczy Zielona Góra/ Babimost jest zarządzany przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”. Porozumienie pomiędzy Województwem Lubuskim a PPL mówi o inwestycjach, jakie należy wykonać aby dostosować port do spełnienia warunków bezpieczeństwa wymaganych przez ULC i ICAO. Gotowość portu do obsługi odpowiedniej liczby pasażerów rozpocznie się w okresie jesiennym 2015 r. po zrealizowaniu ostatniego zadania związanego z budową hali kontroli przylotów. W tej chwili w IEG nie ma możliwości bezpiecznego odprawienia, w odlocie i przylocie samolotu kodu C. Od jesieni zeszłego roku działa ILS, który warunkował pozyskanie przewoźników lotniczych.

W związku z tym, że Województwo Lubuskie otrzymało lotnisko od Skarbu Państwa w darowiźnie w roku 2010 i nie posiadamy pełnej wiedzy na temat rozmów zarządzającego lotniskiem przed tym rokiem, będziemy wdzięczni za udostępnienie skanu zapytania jakie przesłał Pan do Ryanair, i odpowiedzi jaką Pan uzyskał. Na tej podstawie będziemy mogli poprosić PPL o ustosunkowanie się do tych pism.

Komentarze