Wywiad z rzecznikiem prasowym panem M. Iwanowskim w sprawie portu lotniczego

Port lotniczy Zielona Góra nie przyjmie lotów rejsowych w czasie zamknięcia portu Ławica. Z tej okazji pytaliśmy rzecznika władz województwa o możliwe powody tych decyzji przewożników. Jak się okazuje, reklama portu lotniczego jest planowana dopiero za kila miesięcy.

Foto de Port Lotniczy Zielona Góra - Babimost.

Foto de Port Lotniczy Zielona Góra - Babimost.

W Polsce wciąż jest bardzo mało czynnych lotnisk pasażerskich. W Niemczech portów lotniczych jest kilkakrotnie więcej. Mniejsze porty przynoszą straty w obsludze, ale pieniądze z turystyki pozostające w regionach wynagradzają te straty często wielokrotnie. Zakładając że dany port obsługuje 50 tys. turystów rocznie, zostawiają oni w lokalnej gospodarce ok. 100 mln PLN rocznie, jeśli szacunkowo przyjmiemy że każdy turysta w czasie pobytu wyda ok. 2 tys. PLN.

Kolejny polski port lotniczy w budowie- Port Lotniczy Zielona Góra Babimost. Na razie nie wiadomo czy z okazji zamknięcia Portu Lotniczego Ławica zacznie przylatywać tutaj także Lufthansa, Ryanair, Wizzair etc. Fajnie by było gdyby tak się stało, ale w porcie całkowicie brakuje sprzętu handlingowego do obsługi takich połączeń. Ale jakby się udało przejąć ruch tych przewoźników na czas remontu portu w Poznaniu, to Zielona Góra na chwilę małą zamigotałaby na mapie lotniczego świata. Niewiarygodny termin startu zakładają w Zielonej Górze. Niczym w Łodzi, gdzie terminal pospiesznie kończono tuż przed odlotem samolotów, miejscowy terminal ma powstać już za kilka dni. Na razie zdjęcia pokazują jakby gotowy budynek. Politycy zakładają że port ruszy 18 września 2015 r.


- czy Ryanair, Lufthansa, Wizzair będą korzystać z lotniska w Babimoście w czasie zamknięcia lotniska Ławica?

Nie będą korzystać.

Czy są jakieś powody?
- brak sprzętu handlingowego? -brak reklamy portu? - brak uznania portu przez przewoźników za bezpieczny?
Trudno mi ocenić dlaczego na prawie miesiac cała Wielkoposlka zostanie bez połączeń lotniczych.

Nasz port lotniczy, od chwili kiedy posiada system ILS i AWOS, jest uznawany za bezpieczny.

Więc jakie powody pozostają?
- brak sprzętu handlingowego? -brak reklamy portu?
Czy władze samorządowe nie powinny nagle rozpocząć kampanię reklamową portu wśród przewoźników lotniczych? Nakierowaną na przyciągnięcie przewoźników jeszcze we wrześniu, w okresie zamknięcia portu Ławica? To może być jedyna szansa dla tutejszego portu....


Wybór operowania z innych lotnisk przez przewoźników lotniczych w trakcie zamknięcia lotniska  Poznań-Ławica jest ich autonomiczną decyzją, bez dodatkowych kryteriów.
1./ Babimost jest wyposażony w niezbędny sprzęt handlingowy do obsługi każdego samolotów kodu C.
2./ Reklama Portu Lotniczego nie ma wpływu na obecne decyzje Ryanair, Lufthansa i Wizz Air dotyczące zawieszenia wykonywania lotów z Poznania na czas trwania remontu lotniska w Poznaniu. Co do materiałów promocyjnych w szerokim rozumieniu promujących PL ZG/B to jesteśmy w trakcie ich przygotowywania, a dystrybucja do całej branży lotniczej rozpocznie się z końcem 2015 r.  



Michał Iwanowski

Rzecznik Prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego
  

Komentarze