W roku 2017- 40 -lecie pasażerskiego portu lotniczego Zielona Góra- Babimost

Loty cywilne z Babimostu. 1977r.W 1977r. uruchomiono pierwsze połączenie pasażerskie na trasie Warszawa-Babimost, a w jakiś czas później połączenie Gdańsk-Babimost. Oczywiście w rozkładzie figurowało połączenie nie do Babimostu, ale do Zielonej Góry. Te 30 kilometrów dzielące lotnisko z centrum Zielonej Góry pasażerowie pokonywali autobusem. Przejazd autobusem był opłacony w cenie biletu lotniczego. W Zielonej Górze przystanek końcowy autobusu był koło Palmiarni. Podobne rozwiązania PLL LOT stosował w innych Polskich miastach, np. Koszalin, a lotnisko w Zegrzu Pomorskim.

Na Lotnisku Babimost zbudowano także dworzec ( terminal ), a w nim uruchomiono kasę, punkt odprawy pasażerów, poczekalnię i zaplecze. Uruchomiono także punkt odpraw zagranicznych.
 
An-24 Nr 67302802 rejestracja SP-LTP Poprad na lotnisku Babimost. 1977r.

Pierwsze loty odbywano w okresie letnim dwa razy w tygodniu, a zimą jeden raz w tygodniu. Jednocześnie wiosną 1977r. w Zielonej Górze otwarto Biuro PLL LOT, gdzie standardowo kupowano bilety. Biuro to zostało zamknięte po 27 latach w dniu 31.08.2004r.

Pierwszymi samolotami, które obsługiwały połączenia z Babimostu były sowieckie turbośmigłowe An-24. Sporadycznie w Babimoście lądowały także turbośmigłowe, ale czterosilnikowe Ił-18.

W dniu 13.12.1981r. generał Wojciech Jaruzelski wypowiada Narodowi wojnę, ogłaszając wprowadzenie Stanu Wojennego i powodując WRON ( wojskowa radę ocalenia narodowego, przez społeczeństwo nazwaną wroną ). WRON wstrzymuje między innymi wszystkie loty firmy PLL LOT. Przewozy zamierają także w Babimoście. Dopiero po prawie dwóch latach samoloty PLL LOT wracają do Babimostu. 

Komentarze