Z ciekawostek prasowych: zasięg oddziaływania portu w Berlinie

Artykuł opisuje rzeczywisty zasięg oddziaływania portu lotniczego w Berlinie na terenie naszego kraju. Zasięg został obliczony za pomocą modelu Huff’a, który to model został opisany w poście Analiza konkurencji lotnisk. Miarą atrakcyjności lotniska jest wielkość przewozów pasażerskich w 2014 roku wszystkich polskich i niemieckich lotnisk, na których odbywa się ruch krajowy i międzynarodowy. Zbadano 22 niemieckie i 13 polskich lotnisk. Dla portu lotniczego w Berlinie wybrano lokalizację lotniska Schönefeld (SXF) i zsumowano liczbę pasażerów lotniska Schönefeld i Tegel. Wkrótce zostanie otwarte lotnisko Berlin Brandenburg im. Willy Brandta i będzie to główne lotnisko tej części Niemiec.
Po naszej ostatniej publikacji wspomnianej Analizy konkurencji lotnisk pojawiły się prośby, żeby obliczyć zasięg lotniska w Berlinie, Pragi i innych portów w pobliżu polskiej granicy. Prośbę spełniamy i przedstawiamy rzeczywisty zasięg oddziaływania portu lotniczego w Berlinie na terenie Polski.
Jak widać na mapie lotniska w Berlinie mają duży zasięg oddziaływania na terenie Niemiec. Na terenie naszego kraju zasięg strefy od 50 do 100% obejmuje dwa województwa, zachodnią część województwa zachodniopomorskiego i większą część województwa lubuskiego.W województwie zachodniopomorskim działa Port Lotniczy w Goleniowie, póki co ma jednak małą ofertę, a przez to atrakcyjność, by przyciągać większą liczbę pasażerów. Z kolei w województwie lubuskim działa Port Lotniczy w Babimoście, który obecnie ma jedno połączenie do Warszawy i jego atrakcyjność jest minimalna. Widać to doskonale na mapie, gdzie warstwica o 50% prawdopodobieństwie przebiega blisko lotniska w Babimoście.
Zasięg oddziaływania Portu Lotniczego w Berlinie na terenie Polski
Zasięg oddziaływania Portu Lotniczego w Berlinie na terenie Polski
Warstwica o pięćdziesięcioprocentowej wartości oznacza, że obszar wewnątrz tej warstwicy znajduje się w obszarze oddziaływania danego lotniska i jest duże prawdopodobieństwo, że mieszkańcy tego obszaru skorzystają z danego lotniska.
Druga mapa przedstawia rzeczywisty zasięg oddziaływania dla lotnisk otaczających Berlin, które mają dużo mniejszy zasięg oddziaływania, z uwagi na mniejszą atrakcyjność (mniej pasażerów w 2014 roku). Obszar o 40% prawdopodobieństwie wybrania lotniska w Berlinie otacza lotnika w Babimoście i Goleniowie. Zapewne mieszkańcy tych terenów poważnie biorą pod uwagę skorzystanie z lotniska w stolicy Niemiec z uwagi na dużą ofertę kierunków oraz w miarę bliską odległość.
Zasięg oddziaływania Portu Lotniczego w Berlinie na terenie Polski na tle zasięgów innych lotnisk.
Zasięg oddziaływania Portu Lotniczego w Berlinie na terenie Polski na tle zasięgów innych lotnisk.
Model Huff’a pozwala też obliczyć liczbę mieszkańców danej strefy prawdopodobieństwa oraz prawdopodobnych pasażerów, którzy skorzystają z oferty lotniska.
Na terenie województwa lubuskiego w strefie oddziaływania berlińskiego lotniska mieszka prawie 550 tys. osób, z tego 56,5% mieszkańców prawdopodobnie skorzysta z oferty tego lotniska. Natomiast ponad 55% mieszkańców województwa zachodniopomorskiego, czyli ponad 360 tys. osób prawdopodobnie skorzysta z niemieckiego lotniska.
Tutaj warto zaznaczyć, że założono, iż jedna osoba rocznie statystycznie odbywa jeden lot. W 2014 roku, wskaźnik mobilności oscylował w okolicy 0,65.

województwoliczba potencjalnych pasażerówliczba mieszkańcówodsetek pasażerów
lubuskie31044154939856,51
zachodniopomorskie36691666517755,16
Podsumowując Port Lotniczy w Berlinie ma duży potencjał, który wykorzystuje. Póki co, lotniska zachodniej Polski mają skromną ofertę kierunków. Do Berlina jest dobry dojazd z Polski, zarówno drogowy jak i kolejowy. Dużo przewoźników prywatnych oferuje transport bezpośrednio na lotnisko. Polskie lotniska z zachodniej części Polski muszą przeanalizować czy chcą walczyć o pasażera czy chcą uzupełniać ofertę lotniska w Berlinie.

Komentarze